Tuesday, November 16, 2010

IBADAH KORBAN

Ibadah korban adalah sinonim dengan dengan Aidiladha atau hari raya haji. Hukumnya sunat muakad, sunnah yang digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu muslim yang baligh, berakal, berkemampuan dan merdeka. "Maka kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban sebagai tanda bersyukur" (Al-Kautsar:2).

Ibadah korban bermaksud menyembelih haiwan yang tertentu dari ternakan seperti unta, lembu, kerbau, biri-biri dan kambing pada hari raya haji 10 Zulhijah dan pada hari Tasyrik 11,12 dan 13 Zulhijah kerana mendekatkan diri (bertaqarrub) kepada Allah.

Ibadah korban mempunyai nilai ganjaran pahala yang besar seperti yang dijanjikan oleh Allah SWT. Sabda Rasulullah yang bermaksud, "Tidak ada amalan yang dilakukan anak Adam pada Aidiladha yang lebih disukai oleh Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang korban). Sesungguhnya binatang korban itu akan datang pada hari kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberikan pahala ibadah korban itu sebelum darah binatang korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu elokkanlah korban kamu" (Hadis riwayat at Tirmidzi dan Ibnu Majah).

Ibadah korban akan  menjadi landasan terbaik sebagai persiapan diri menghadapi cabaran yang merupakan lambang ketakwaan sesorang hamba kepada Allah. Ibadah korban itu mestilah dilakukan dengan hati yang tulus dan ikhlas dan penuh ketakwaan.

Sehubungan dengan itu, umat islam sepatutnya meneruskan erti bekorban dalam kehidupan seharian bukan hanya semasa Aidiladha. Jika amalan bekorban dijadikan budaya, pasti kehidupan bermasyarakat dan bernegara akan lebih baik dan bermakna.




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.