Monday, December 13, 2010

Memancing Di Pulau Aman

Pengalaman pertama memancing di laut bersama rakan-rakan APAT selama dua hari di Pulau Aman, Pulau Pinang. Aktiviti bermula pada petang Sabtu 11/12/2010 dan berakhir pada petang Ahad 12/12/2010.

Pejalanan dari Kuala Lumpur bersama Capt Sheh Wira bermula pada malam Sabtu dan singgah di Batu Gajah, Perak melawat seorang rakan yang ada kompilasi jantung iaitu Suhaimi Nor Ali (Damak). Kami sempat minum dan berbual dengan Suhaimi dan Ir Hasan. Kami bermalam di rumah Ir Hasan sebelum meneruskan perjalanan ke Batu Kawan.

Ir Hasan adalah seorang bekas anggota tentera yang baru saja menamatkan perkhidmatanya dengan Angkatan Tentera Malaysia selama hampir 23 tahun dan kini menetap di Batu Gajah. Tidak banyak yang dapat diceritakan mengenai latar belakang Ir Hasan tetapi kini beliau meneruskan kehidupan sebagai orang awam biasa dan belum memikirkan apa yang akan dilakukan seterusnya. Kami menucapkan selamat maju jaya dalam apa jua yang akan dilakukan.

Walaupun kami mempunyai jadual yang agak ketat namun kami masih sempat bersarapan bersama Suhaimi dan Ir Hasan sebelum ke Ipoh utuk bertemu dengan beberapa orang lagi rakan-rakan APAT yang akan menyertai aktiviti memancing nanti. Persinggahan seterusnya sebelum ke destinasi memancing kami singgah di Medan Kidd, Ipoh bertemu dengan Mohd Nor Abdullah aka Cino. Beliau menjalankan perniagaan bengkel membaiki kereta dan nampaknya perniagaan berjalan lancar dan banyak kereta-kereta yang sedang diperbaiki. Kebetulan juga kumpulan Nik Zainudin pun singgah di bengkel tersebut dan kami sempat bertemu dengan Zairol Hisham dan Sallehudin Taib. Mereka tiba di Ipoh pukul 7.30 pagi. Kami juga sempat makan tengahari bersama dan terasa begitu gembira sekali kerana dapat merasai kenangan semasa makan ramai-ramai di APAT dulu. Kami menjamu selera hingga kenyang. Terima kasih kepada Mohd Nor yang sudi belanja kami dan makanan di restoran tersebut amat sedap dan menyelerakan.

Selepas menjamu selerea kami meneruskan perjalanan ke Batu Kawan. Perjalanan biasa mengambil masa selama satu jam setengah. Kami singgah di hentian Sungai Perak untuk solat jamak zohor dan asar. Semasa di hentian tersebut hujan mulai turun. Perjalan diteruskan juga dan hujan semakin lebat sehingga ke Gunung Semanggol berdekatan Bukit Merah. Perjalan agak perlahan kerana hujan lebat dan pemandangan amat terhad. Kenderaan menuju ke utara juga bertali arus dan terdapat satu kemalangan berhampiran dengan kilang simen YTL. Berlaku sedikit kesekan di kedua-dua laluan di lebuhraya tersebut kerana ramai pemandu yang memperlahankan kenderaan utuk melihat kemalangan yang berlaku di laluan bertentangan.

Alhamdulillah, akhirnya kami tiba di perkarangan rumah Adami pada pukul 5.15 petang. Adami, Haidan dan beberapa orang sahabatnya menyambut ketibaan kami. Mereka begitu teruja sekali dan tidak sabar-sabar untuk ke Pulau Aman. Adami juga sempat menyediakan minum petang untuk kami semua. Terima kasih diucapkan dan mee tersebut memang sedap.

Akhirnya kami tiba di jeti untuk ke Pulau Aman. Walaupun agak terlewat, namun bot yang disewa tetap menanti ketibaan kami. Inilah antara rakan-rakan yang menyertai aktiviti memancing di Pulau Aman. Kami sempat bergambar kenangan di jeti sebelum berlepas ke Pulau Aman.

Perjalanan ke Pulau Aman dengan bot mengambil masa selama 10 minit dan kami selamat tiba di jeti Pulau Aman pukul 7.00 malam. Selepas daftar masuk, kami menyediakan peralatan memancing kerana aktiviti akan bermula pada pukul 9.00 malam. Setelah memastikan segala peralatan tersedia, kami menyempurnakan solat jamak maghrib dan isyak sebelum turun ke laut untuk memancing. Sekali lagi sebelum pergerakan diteruskan kami semua memohon doa agar aktiviti ini dpat dijalankan dengan baik dan sempurna serta dijauhi segala bencana yg tidak diingini.

Selepas doa kami melangkah terus ke jeti kerana bot sedang menunggu. Perjalanan dari chalet ke jeti mengambil masa selama 5 minit. Tetapi sebelum itu kami singgah mengambil makanan yang telah ditempah. Kami menikmati makan malam di atas bot, dalam perjalanan menuju destinasi memancing. Air laut sedang surut dan perjalan agak lancar tanpa sebarang masalah.