Wednesday, December 1, 2010

Perbezaan Latah dan Melatah

Adakah latah dan melatah ini sejenis penyakit? Ada yang menganggap demikian dan ada juga yang mengatakan ianya hanya tabiat seseorang. Sering kita dengar latah ini dikaitkan dengan kelompok atau golongan orang melayu. Orang yang latah ini terdiri dari berbagai lapisan umur, tidak kira yg muda atau yang tua. Lelaki mahupun wanita. Di bandar atau didesa, pasti ada yang latah.

Melatah pula adalah perbuatan dari orang yang mempunyai tabiat tadi. Dia melatah apabila diganggu oleh seseorang. Ada yang suka menyakat, ada yang suka mencuit, dan berbagai lagi untuk membuatkan orang latah melatah. Melatah terjadi dengan tiba-tiba. Bukan secara suka-suka. Melatah tidak terjadi tanpa sebab. Orang yang latah akan melatah bila ada yang mebuatkan dia melatah.

Kenapa seseorang itu suka menyakat orang yang latah? Mereka suka melihat orang latah ini melatah. Bila melatah suasana akan jadi riuh rendah. Ada yang akan gembira melihat orang latah yang sedang melatah. Mungkin kelakar atau mungkin pelik degan gaya dan tingkah laku orang yang sedang melatah itu. Ketika melatah mereka tidak sedar, seolah-olah seperti berada dlam keadaan dirasuk. Mereka tidak tahu apa yang diperkatakan. Mereka tidak tahu apa yang sedang mereka buat. Berbagai kata-kata dan perbuatan yang kadang-kadang kita sendiri tidak boleh terima dan tidak sanggup melihatnya. Ada yang tanggalkan pakaian, ada yang mencederakan diri sendiri dan ada yang bertindak ganas ke atas orang lain. Semuanya kerana mereka tidak sedar apa yang sedang mereka lakukan.

Dalam arus pemodenan  yang dilengkapi dengan pelbagai teknologi ini, ada orang yang melatah di dalam laman sosial. Tak tahu kenapa dan apakah yang menyebabkan seseorang itu melatah? Mungkin kerana disakat atau dicucuk oleh seseorang yang ingin melihat kelakuan orang lain bila melatah. Mungkin juga ingin cuba menarik perhatian sesuatu kumpulan atau orang persaorangan yang mempunyai kaitan atau untuk mengirim sesuatu protes atau rasa tidak puashati. Berbagai sebab dan andaian boleh dibuat untuk mencari kenapa seseorang itu melatah.

Latah dan melatah bukanlah satu kesalahan. Tetapi tempat dan cara seseorang itu melatah mungkin boleh mendorong atau mempengaruhi orang lain. Sebelum seseorang itu melatah di laman sosial seperti facebook atau twitter, fikirlah tentang kebaikan dan keburukannya. Apakah perlu melatah untuk mencapai sesuatu matlamat? Matlamat siapa? Diri sendiri atau orang lain?. Jangan diri dipergunakan oleh orang lain yang berkepentingan. Jadilah insan yang lebih bertanggungjawab dalam melakukan sesuatu samada dengan melatah atau pun tidak. Gunakanlah segala kebijaksanaan akal fikiran yang dikurniakan oleh Allah untuk kebaikan diri sendiri dan juga kebaikan insan lain. Tidak rugi berbuat baik sesama insan. Tidah rugi juga kalau dapat menyatukan dan mengeratkan silaturrahim. Tidak rugi kalau tidak mengambil tidakan yang tidak perlu dengan pura-pura melatah.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.