Wednesday, November 14, 2012

KEJUJURAN

Kejujuran adalah dari kata dasar jujur. Bukan mudah mencari orang yang jujur atau atau mencari sebuah kejujuran. Jujur adalah satu sifat baik yang sepatutnya ada dalam diri setiap manusia. Sifat yang perlu dipupuk sejak kecil. Jujur bukan saja pada orang lain, tetapi kena jujur pada diri sendiri. Bila kita jujur pada diri sendiri, baru kita boleh jujur kepada orang lain.
 
Kejujuran sering diukur dalam pelbagai aspek dalam kehidupan. Perbuatan yang jujur perlu ada dalam rutin harian kita. Belajar, bekerja, bermain, berkawan, berniaga dan sebagainya menuntut seseorang supaya jujur. Jujur sering dirangkai dengan ikhlas dan keikhlasan dalam melakukan sesuatu perkara atau perbuatan.
 
Dalam dunia moden ini kita sering terpedaya dengan penampilan seseorang. Baik yang kita kenali atau tidak kenali. Kalau yang tidak dikenali itu perkara biasa. Kalau nak menilai kejujuran orang yang baru kita kenali memang sukar. Kita hanya perlu berwaspada dan lebih berhati-hati dengan orang yang baru dikenali.
 
Masalahnya, bagaimana menilai kejujuran orang yang kita kenali? Mengenali antara satu sama lain lebih dari 20 tahun. Tak kurang juga yang baru dikenali 2-3 bulan. Kita bincang kejujuran sahabat yang dikenali puluhan tahun. Pernah senang bersama, susah bersama. Tapi segalanya telah hancur dan tidak akan ada secebis kepercayaan lagi kepada sahabat yang telah mengkhianatinya. Cukup, cukuplah sudah pedih yang dirasai.
 
Tak perlu dikenang segalanya lagi. Biarlah persahabatan dengan orang seperti ini berkubur buat selamanya. Tak menguntungkan pun. Rugi bertambah banyak.
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.